داروسازان
مطالعات جدید پزشکی

 

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از مهر، این سیستم انتقال دارو زیست سازگار، دارای رهش آهسته‌ و هدفمند است. سنتز و بررسی این نانوحامل هوشمند در مقیاس آزمایشگاهی صورت گرفته است. اين تحقيق با تلاش دکتر خلیل آبنوس و دکتر سید محمد تقدیسی حیدریان از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانشان حاصل شد.

 «لوسمی» نوعی سرطان مغز استخوان و خون است که توسط تکثیر کنترل نشده‌ی سلول‌های سفید خون غیر طبیعی مشخص می‌شود و در بسیاری از موارد منجر به مرگ افراد می‌شود.

 لوسمی حاد لنفوبلاستیک (ALL) شایع‌ترین سرطان بدخیم در کودکان است. دانوروبیسین یک داروی ضد سرطان با عوارض جانبی زیاد از جمله سرکوب مغز استخوان و سمیت قلبی است که برای این بیماری به طور وسیعی استفاده می‌شود.

 دکتر خلیل آبنوس با اشاره به این مطلب که امروزه انتقال دارو به سلول‌ها و بافت‌های هدف، تبدیل به یک فناوری قدرتمند در پزشکی، به خصوص درمان سرطان شده است، عنوان کرد: «یک سیستم انتقال داروی ایده‌آل باید حاوی دو خصوصیت انتقال هدفمند و آزاد سازی دارو توسط یک خصوصیت اختصاصی سلول‌های بیمار باشد. لذا با انتقال هدفمند داروها می‌توان به طور قابل ملاحظه‌ای عوارض جانبی آن‌ها را کاهش داد.»

 به گفته‌ این محقق، در این مطالعه به منظور انتقال هدفمند داروی دانوروبیسین، از ترکیب نانوذرات طلا-آپتامر استفاده شده است. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که دارو را تنها در pH مشابه سلول‌های سرطانی آزاد می‌کند.  بر اساس  آزمایش‌های صورت گرفته، این سیستم به طور مؤثری عوارض جانبی داروی دانوروبیسین را در سلول‌های کنترل کاهش داده و اثرات درمانی آن را در سلول‌های هدف در مقایسه با داروی تنها به طور معنی داری افزایش داده است.

 آبنوس در خصوص علت استفاده از نانوذرات طلا اظهار داشت: امروزه در میان نانوذرات مختلف، ذرات طلا توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. سنتز آسان، نسبت سطح به حجم بالا و زیست سازگاری از ویژگی‌هایی است که این ذرات را قادر می‌سازد تا حامل‌های بسیار مناسبی برای داروهای شیمی درمانی مانند دانوروبیسین باشند. همچنین آپتامر استفاده شده در ترکیب این نانوحامل به عنوان ماده‌ای جهت انتقال هدفمند دارو عمل می‌ کند.

 جهت بررسی این سیستم از روش‌های مختلفی از جمله آزمایش MTT، میکروسکوپ الکترونی (TEM)، ژل آگارز و آنالیز فلوسیتومتری استفاده شده است. در این سیستم طراحی شده، دارو در pH برابر با 5/5، که مشابه شرایط سلول‌های سرطانی است، به صورت آهسته رهش، آزاد شد. نتایج این تحقیقات در مجله‌ International Journal of Pharmaceutics (جلد 489، شماره 2-1، سال 2015، صفحات 311 تا 317) منتشر شده است.

یک شنبه 17 خرداد 1394برچسب:, :: 14:34 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

بیماری لنفوم مرحله مقدماتی برای سرطان های سلول های خونی است که یک نوع از گلبول های سفید خون یعنی لنفوسیت ها را تحت تاثیر قرار می دهد.


 

هر فردی در طول زندگی خود بارها به تب و لرز مبتلا شده است. این تب و لرز گاهی خفیف است و بدون مراجعه به پزشک درمان می شود و گاهی آنقدر شدید است که ممکن است روزها طول بکشد و اقدامات درمانی جدی مورد نیاز باشد.

اما بیماری های خاصی هستند که علائمی نظیر یک سرماخوردگی ساده دارند، در حالی که مسئله بسیار جدی تر از یک سرماخوردگی است و مصرف خودسرانه داروهای مسکن و آنتی بیوتیک، نه تنها آن را درمان نمی کند، بلکه با سرکوب کوتاه مدت علائم، دوره نهفتگی آن را طولانی تر می نماید.

 لنفوم یکی از این بیماری ها است که به دلیل دارا بودن علائمی نظیر سرماخوردگی اغلب مورد غفلت قرار می گیرد و تا زمانی که شدید و جدی نشده، فرد از ابتلای به این بیماری بی خبر است.

در حالی که اگر بیمار علائم بیماری را بداند، خیلی زود آن را شناسایی کرده و مراحل درمان به مراتب ساده تر خواهد بود.

 

بیماری لنفوم مرحله مقدماتی برای سرطان های سلول های خونی است که یک نوع از گلبول های سفید خون یعنی لنفوسیت ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

زمانی که لنفوسیت ها به طور غیرطبیعی رشد می کنند و یا بیشتراز عمر طبیعی خود زنده می مانند و فعالیت می کنند، سلول های سرطانی نامیده می شوند

تا کنون 70 نوع سرطان مرتبط با لنفوم شناسایی شده است. معمولا این سرطان ها را به دو گروه طبقه بندی می کنند: لنفوم هوچکین و غیر هوچکین.

 

سلول های لنفوسیت نقش بسیار مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می کنند. آنها از بدن در مقابل میکروب ها مانند ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها محافظت می کنند.

 

این لنفوسیت ها به دو گروه کلی کوچک و بزرگ تقسیم می شوند و هر گروه دارای زیر مجموعه هایی بر اساس عملکرد و فعالیت سلول ها می باشد. لنفوسیت های بزرگ شامل سلول های کشنده هستند و لنفوسیت های کوچک سلول های بی (B-Cell) و سلول های تی (T-Cell) را شامل می شوند.

 

سیستم لنفاوی بدن

گره های لنفاوی، اجزای کوچک گرد و بادامی شکلی هستند که در سراسر بدن گسترده شده اند. این گره ها در قسمت هایی از بدن مانند زیر بغل، کشاله ران، گردن و شکم به تعداد بیشتری وجود دارند.

 

زمانی که لنفوسیت ها به طور کنترل نشده و غیرطبیعی رشد می کنند و یا بیشتراز عمر طبیعی خود زنده می مانند و فعالیت می کنند، سلول های سرطانی نامیده می شوند. در بیشتر موارد، این سلول های غیر طبیعی تومورهایی را در گره های لنفاوی تشکیل می دهند.

 

 

هر گره لنفاوی به عنوان مجرایی برای سیستم لنفاوی عمل می کند. این گره ها با داشتن مایع لنف که مایعی شفاف و شبیه پلاسما است، تشکیل رگی مانند رگ های خونی را در بدن می دهند. از این رو سیستم لنفاوی را گاهی گردش خون سفید بدن نیز می نامند.

 

سیستم لنفاوی شاخه شاخه می شود و با گسترش در تمام بدن، نقش تکمیلی برای گردش خون ایفا می کند. عوامل خارجی بدن نظیر باکتری ها بعد از ورود به داخل خون، به رگ های لنفاوی احاطه کننده اندام ها وارد می شوند و بعد از رسیدن به نزدیک ترین گره لنفاوی، توسط لنفوسیت های مقیم آنجا تخریب می شوند.

 

دیگر اجزای سیستم لنفاوی شامل طحال، تیموس، لوزه ها و مغز استخوان می باشند که کار تولید، تقسیم، تکامل و تجمع لنفوسیت ها را بر عهده دارند.

 

نشانه های لنفوم

تشخیص بیماری لنفوم تقریبا ساده است، اگرچه معمولا تشخیص آن در مراحل اولیه بیماری مورد غفلت قرار می گیرد، زیرا علائم و نشانه های اولیه بیماری با اینکه خود را خیلی زود نشان می دهند، ولی با علائم خیلی از بیماری ها مشترک هستند.

 

بسیاری از نشانه های شایع لنفوم نظیر خستگی، تعریق شبانه، کاهش وزن بی دلیل، تب و لرز و خارش در بیماری های دیگر نیز وجود دارند و می توانند به راحتی توسط بیمار مورد غفلت قرار گیرند.

 

معمولا اولین آگاهی از بیماری، از طریق تشخیص برجستگی و توده در گره های لنفاوی درگیر بوده است. این برجستگی ها معمولا با هر تماسی، درد می گیرند. البته در برخی موارد، برآمدگی های بدون درد می باشند، مثلا لنفوم غیر هوچکین معمولا بدون درد است.

برجستگی گره های لنفاوی زیر بغل و شکم نشانه قاطع تری از لنفوم است، زیرا این نقاط در عفونت های زودگذر و سبک تر کمتر درگیر می شوند

همانطور که گفتیم گره های لنفاوی به طور گسترده ای در سراسر بدن پراکنده شده اند. برخی عمیق هستند و برخی دیگر تقریبا نزدیک سطح بدن قرار گرفته اند. برجستگی های لنفوم در مناطق سطحی تر نظیر زیر بغل، کشاله ران و زیر فک معمولا قابل توجه ترند.

 

 

همانطور که تب، خارش و کاهش وزن بی دلیل، از علائم مشترک بسیاری از بیماری ها بوده و تشخیص قطعی لنفوم محسوب نمی شوند، برجستگی های این نواحی نیز همیشه نشان دهنده لنفوم نیستند.

 

خیلی وقت ها پزشک از لمس این نقاط برای تشخیص بیماری و عفونت های مختلف در شخص استفاده می کند، چرا که در زمان عفونت، لنفوسیت ها برای دفاع از بدن در این نقاط تمرکز می کنند. برای مثال برجستگی های گره های لنفاوی گردن اغلب در ارتباط با سینوزیت است. برجستگی گره های لنفاوی زیر بغل و شکم نشانه قاطع تری از لنفوم است، زیرا این نقاط در عفونت های زودگذر و سبک تر کمتر درگیر می شوند.

 

خستگی

خستگی، سستی و بی حالی و احساس نداشتن انرژی می تواند از نشانه های لنفوم باشد. البته احساس کمبود انرژی می تواند نشانه رژیم غذایی نامناسب و یا خواب ناکافی نیز باشد و هیچ بیماری در کار نباشد.

زمانی که خستگی و بی حالی با سایر علائم لنفوم همراه باشد، باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

 

 

تب و لرز و تعریق شبانه

تب که معمولا پاسخ طبیعی بدن به عفونت است، در لنفوم نیز شایع است. لرز نیز اغلب به همراه تب وجود دارد. تعریق شبانه معمولا در ارتباط با تب است و در  زمان خواب شبانه شدت می یابد.

زمانی که تب بدون هیچ دلیل خاصی ایجاد می شود و فرد به طور مکرر دوره های تب را دارد، می تواند نشانه ی محکم تری برای لنفوم باشد و فرد باید حتما به پزشک مراجعه کند.

 

 کاهش وزن غیر عادی

کاهش وزن ناگهانی که در آن 10 درصد وزن بدن و یا بیشتر کم می شود، در حالی که فرد رژیم لاغری نگرفته و یا تغییری در فعالیت بدنی خود ایجاد نکرده است، می تواند نشانه لنفوم باشد.

به هر حال مانند سایر علائم لنفوم، کاهش وزن قابل توجه نیز می تواند به بیماری های دیگری مربوط باشد. با این حال، کاهش وزن شدید و ناگهانی، مراجعه و مشورت با پزشک را طلب می کند.

 

 خارش

لنفوم هایی که لایه های زیرین پوست را درگیر می کنند ممکن است باعث خارش و جوش های پوستی شوند. این وضعیت ممکن است به صورت بثورات و لکه های قرمز و کبودی بروز کند که به راحتی با علائم دیگر بیماری های پوستی مانند اگزما اشتباه گرفته می شود.

 

 درد قفسه سینه و کمر

تیموس ارگانی از بدن است که نقش مهمی در سیستم ایمنی ایفا کرده و ریه ها را احاطه می کند. گاهی اوقات لنفوم با تاثیر بر غده تیموس باعث درد سینه می شود.

به ندرت پیش می آید که لنفوم، گره های لنفاوی موجود در کمر را درگیر کند. در این زمان ورم و برآمدگی گره های لنفاوی باعث فشار بر اعصاب نخاع می شود که در نهایت باعث درد و ناراحتی در کمر می شود. اما در این مورد نیز، مشکلات دیگری هستند که باعث درد کمر می شوند.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان

 
 
 
 
 


ادامه مطلب ...
دو شنبه 11 خرداد 1394برچسب:, :: 14:40 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

 

آقا نگاهت جای آهوهاست، می دانم
دستان پاکت مثل من تنهاست، می دانم
آقا دلت در هیچ ظرفی جا نمی گیرد
جای دل تو وسعت دریاست ، می دانم
می آیی و با دستهایت پاک خواهی کرد
اشکی که روی گونه مان پیداست ، می دانم
برگشتنت در قلب های مرده مردم
همرنگ طوفانی ترین دریاست ، می دانم
جای سرانگشتان پر نورت در این ظلمت
مانند رد باد بر شنهاست ، می دانم
در باور کوتاه این مردم نمی گنجد
وقتی که بیایی اول دعواست ، می دانم
ای کاش برگردی که بعد از این همه دوری
یک بار حس بودنت زیباست ، می دانم
آقا اگر تو برنمی گردی دلیل آن
در چشمهای پر گناه ماست ، می دانم
کی بازمیگردی ، برایم بودن با تو
زیباترین آرامش دنیاست ، می دانم
تو باز می گردی اگر امروز نه ، فردا
از آتشی که در دلم پیداست ، می دانم

به امید ظهور

با توام ای دشت بی پایان سوار ما چه شد
یکه تاز جاده های انتظار ما چه شد؟
آشنای" لا فتی الا علی" اینجا کجاست؟
صاحب" لا سیف الا ذوالفقار "ما چه شد؟
چهارده قرن است، چهل منزل عطش پیموده ایم
التیام زخم های بی شمار ما چه شد؟
چشم یوسف انتظاران را کسی بینا نکرد
روشنای دیده امیدوار ما چه شد؟
ذوالجناحا! عصر ما چون عصر عاشورا مباد
دشت را گشتی بزن، بنگر سوار ما چه شد؟
باز ای"موعود" بی تو جمعه ای دیگر گذشت
کُشت مارا بی قراری! پس قرار ما چه شد؟
می نشینیم تا ظهور سرخ مردی سبز پوش
آن زمان دیگر نمی پرسیم بهار ما چه شد؟

به امید ظهور 

 

سه شنبه 5 خرداد 1394برچسب:, :: 14:45 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

 

 

س۱: علت شیوع افسردگی چیست؟

ج: دلیل اولش ضعف بدن است. این هوای مسموم، این آب‌های مسموم که کلر دارد، کلر سم است،  غذاهایی که ساخته می­شود برای این که فاسد نشود مواد افزودنی به آن‌ها می­زنند، این‌ها سرطان زاست، و همینطور غم و غصه­هایی است که هست، این چشم و هم چشمی­هایی که در خانواده‌ها هست، این عوامل باعث می­شود که آدم‌ها زودتر ضعیف شوند بعد هم مریض شوند. عامل دیگر هم، گناه زیاد است که باعث شده مصیبت­های زیادی بیاید.

 

س۲:  راه درمان افسردگی از نظر اسلام چیست؟

ج: آن‌ بیماریهایی که در اثر گناه می­آیند راهش ترک گناه است، باید توبه کنند. آن‌هایی که سبب بیماریشان هوای بد و آب بد است باید محل زندگی خود را عوض کنند،« فَتُهَاجِرُوا»،[1] و الّا هوای بد باعث می­شود اکسیژن لازم به سلول‌ها نرسد و به جای آن دود مصرف کنند، کم‌کم مریض می­شوند. خدا ما را به گونه‌ای ساخته است که اکسیژن لازم داریم، امروز هواپیماها هوا را خراب کرده­اند، ماشین‌ها هم زمین را خراب کرده­اند، دیگر از هوای پاک چیزی نمانده است. آدم وقتی از قم به تهران می­آید انگار یک لحاف سیاه روی تهران کشیده شده است، هیچ‌چیز پیدا نیست، حتی کوه البرز به این بزرگی پیدا نیست، همه‌جا دود است. در اثر آلودگی مدتی که گذشت آدم یک عضوش خراب می­شود.

 

س۳: در هنگام ناامیدی و اوج ناملایمات زندگی جز توکل چه باید کرد؟

ج: توکل که کار تو نیست. آدمی که نا امید است از او توکل بر نمی­آید، شروع به اطاعت فرمان کن تا ان شاءالله امید بیاید.

 

س۴: در نوسانات روحی زیادی قرار می­گیرم، جهت تثبیت حالات خوب روحی راهنماییم کنید.

ج: با ترک گناه ایمان را تقویت کن؛ ایمان بالا برود کار درست می­شود، و الّا تا ایمان ضعیف است این جابجایی ها زیاد است.

 

س۵: خانمي جوان هستم چندين سال است كه افسردگي گرفته‌ام و هر چه دكتر مي روم خوب نمي شوم و حالم خيلي بد است و دكترها هم مي‌گويند با خودت بايد كنار بيايي، از شما خواهش مي‌كنم راهنمايي ام كنيد.

ج: اين داروهايي كه دكترها برای افسردگی تجويز مي كنند يك خُرده مدتش طولانی است، اين غير از دل درد و زخم معده است. این نوع دارو اثرش زود ظاهر نمی‌شود، ‌بنابراين افراد مبتلا حوصله‌شان سر مي‌رود و دارو را ترك مي‌كنند و حالشان بدتر مي‌شود، لذا بايد داروهاي تجويز شده را حتما ادامه بدهند و فقط با دستور خود پزشك ترک کنند و الا حالشان بدتر مي‌شود، اميدواريم خداي متعال شفاي كامل به ایشان مرحمت كند.

 

س۶: چند ماه پيش قضيه ناراحت كننده‌اي برايم پيش آمد، كه هفت هشت ماه است كه ذهنم را مشغول كرده و فكر و روحم را آزرده مي‌كند هر وقت كه به ياد آن موضوع مي‌افتم به شدت ناراحت و افسرده مي‌شوم بايد چكار كنم و راه حل چيست؟

ج: گناه نكن ايمانت بالا مي‌رود، آن را فراموش مي كني.‌ تا آخر عمر كه نمي‌شود که آن را نگه داشت، اتفاق افتاد ديگر. تقصير خودت است که آن را نگه مي‌داري.رهایش کن برود.‌ گناه نكن، سَرَت گرم مي‌شود درست مي‌شود ان شاء الله.

 

پرسش و پاسخ از سالک الی الله حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان داروسازان و آدرس aminataie.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان