داروسازان
مطالعات جدید پزشکی
دو شنبه 28 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 22:4 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

 

     

ه گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از ایرنا، سیاه دانه (Nigella Sativa) گیاهی یک ساله و گلدار است که معمولا در جنوب غربی آسیا می روید. از سال 1964 میلادی تاکنون در بیش از 656 مقاله به خواص سیاه دانه اشاره شده است.

پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) نیز در یکی از احادیث خود می فرمایند:الحبّه السّوداء شفاء لکلّ داء؛ سیاه دانه دارویی موثر در برابر تمام بیماری ها است.

 خواص سیاه دانه از نظر علمی کاملا به اثبات رسیده که برخی از این خواص عبارتند از:

-با دیابت نوع 2 مبارزه می کند

مطالعات منتشر شده در نشریه هندی Physiology and Pharmacology در سال 2010 نشان می دهد که دو گرم سیا دانه در روز، مقاومت بدن نسبت به انسولین را کاهش داده و سبب کاهش قند ناشتا می شود.

 -سبب کاهش فشار خون می شود

مطالعات منتشر شده در نشریه Fundamental & Clinical Pharmacology نشان می دهد که 100 میلی گرم عصاره سیاه دانه روزی دوبار و به مدت دو ماه، سبب کاهش فشار خون می شود.

 -سلول های سرطانی را سرکوب می کند

مطالعات نشان می دهد که سیاه دانه از رشد سلول های سرطانی، به ویژه سرطان روده بزرگ، جلوگیری می کند. همچنین این مطالعات نشان می دهد که سیاه دانه با مهار سرطان های دهان، مغز، کبد، دهانه رحم و سرطان سینه مرتبط است.

 -از آسم جلوگیری می کند

مطالعات منتشر شده در نشریه Phytotherapy and Phytopharmacology نشان می دهد که سیاه دانه حاوی ترکیبی به نام thymoquinone است که تاثیر آن بیشتر از داروی متداول آسم، یعنی فلوتیکازون است.

دم کرده عصاره سیاه دانه برای رفع انسداد مجاری تنفسی توصیه شده است.

 -از حمله قلبی جلوگیری می کند

 -در درمان صرع موثر است

 -در درمان عفونت های باکتریایی و پسوریازیس موثر است

 -در درمان آلزایمر و صرع موثر است

 -مانع از آسیب های کلیوی ناشی از دیابت می شود

 -تاثیر تشعشعات را کاهش می دهد

 -سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

 -عوارض شیمی درمانی را کاهش می دهد

 

جمعه 25 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 20:57 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

 

 

    

ک جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: وجود درد شدید در قسمت بالایی کمر و درد یک طرفه خصوصا اگر همراه با تب و مشکلات ادراری باشد، می تواند نشان دهنده درد واقعی کلیه‌ها باشد.

 دکتر سیمین وحیدی با اشاره به اینکه درد کلیه در اثر عفونت کلیه یا آسیب رسیدن به آن ایجاد می‌شود، گفت: اگر پشت یا پهلوی فردی آسیب ببیند مثل برخورد ضربه، افراد تصور می‌کنند که کلیه‌هایشان درد می‌کند اما اغلب اوقات اینطور نیست و کلیه‌ها مشکلی ندارند.

 وی گفت: کلیه‌ها در قسمت پشت بدن و بالای کمر (درست پایین دنده ها) واقع شده‌اند، اغلب افراد تمایل دارند که بدانند درد کمر مربوط به ایجاد مشکلی در کلیه‌ها است یا خیر، راه قطعی برای این کار وجود ندارد، اما با شناخت برخی علائم و انجام برخی آزمایش‌ها که توسط پزشک توصیه می‌شود، می توان مشکلات احتمالی کلیه ها را بررسی کرد.

 این جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: وجود درد شدید در قسمت بالایی کمر و درد یک طرفه خصوصا اگر همراه با تب و مشکلات ادراری باشد، می تواند نشان دهنده درد واقعی کلیه ها باشد.

 دکتر وحیدی گفت: درد می‌تواند در اثر عفونت کلیه ها (پیلونفریت) ایجاد شود. وجود سنگ در کلیه نیز باعث بروز درد کلیه می‌شود. حرکت سنگ در کلیه نیز باعث ایجاد درد می شود، وقتی سنگ کلیه شروع به حرکت می کند و از قسمت میزنای (حالب) عبور می‌کند و به سمت مثانه می رود، دردهای شدید و متناوبی را ایجاد می‌کند که قولنج کلیوی یا قولنج میزنای نامیده می شود.

 وی با اشاره به اینکه قولنج کلیوی نوعی کولیک است که در اثر سنگ کلیه ایجاد می‌شود، گفت: این درد معمولاً از ناحیه کلیه یا زیر آن آغاز می‌شود و تا مثانه ادامه می‌یابد. درد قولنج کلیوی به صورت اسپاسمی است، بدین معنی که تیر می‌کشد و موج‌های ناگهانی دارد. این درد در دو نوع خفیف و حاد بروز می‌کند. نوع حاد آن را دردناک‌ترین حس تجربه‌ شده توسط انسان توصیف کرده‌اند.

 عفونت‌های ادراری از علل شایعی است که موجب ایجاد دردهای کلیوی می شود، برخی مشکلات باعث انسداد تدریجی جریان ادرار می‌شود (انسداد ناگهانی جریان ادرار در سنگ کلیه دیده می شود) در این حالت نیز کلیه‌ها کش می‌آیند و درد شدیدی بروز می‌کند.

- تغییرات ادرار

 

 اغلب اوقات، چنانچه مشکلی در کارکرد کلیه ها صورت پذیرد، اولین نشانه های آن در وضعیت ادرارمشاهده می شود. اگر نشانه های زیر را مشاهده کردید، اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به پزشک متخصص است:

دفعات مکرر ادرار در شب

مشاهده ادرار کف آلود و رنگ پریده

ادرار تیره رنگ

دفع ادرار به همراه خون

احساس درد و فشار به هنگام ادرار کردن

تجربه بیماران در این مورد چه بوده است:

- بعد از اینکه ادرار کرده و از دستشویی خارج می شوید، همچنان احساس درد و فشار دارید، اما ادراری برای دفع مجدد وجود ندارد.

- هنگامی که برای دفع ادرار به دستشویی می روید، هیچ ادراری دفع نمی شود و یا با فشار زیاد ادرار را به صورت قطره ای دفع خواهید کرد.

- رنگ ادرار تا حدی به رنگ خون نزدیک است که تصور می کنید در حال دفع خون هستید.

 

 

2- ورم

عدم کارکرد صحیح کلیه ها، منجر به جمع شدن مایعات در بدن و بروز ورم می شود. این ورم در نقاطی مانند پاها، مچ دست، شکم و حتی صورت نیز ایجاد شده و با درد همراه است.

 تجربه بیماران در این مورد چه بوده است:

- مچ دست و پاها تا حدی ورم می کنند که ممکن است حتی فکر کنید کفش هایتان تنگ شده اند.

- ممکن است در کنار علایمی مانند ریزش مو و کاهش وزن بدن، صورت تان تپل تر به نظر برسد. این در واقع ورم صورت است.

- ورم در مچ پاها، احساس درد و خستگی را به حدی می رساند که حتی نمی توانید راه رفتن را تا کوچه بعد ادامه دهید.

  

 

3- خستگی

کلیه سالم، هورمونی به نام اریتروپوئیتین تولید می کند عامل حمل اکسیژن توسط گلبول های قرمز خوناست. اگر کلیه از کار بیفتد، تولید این هورمون نیز متوقف خواهد شد. این مساله منجر به کاهش میزان اکسیژن در گلبول های خون و نهایتا سلول های مغز و ماهیچه های بدن می شود.

کمبود اکسیژن در سلول های بدن نیز خستگی آنها و بدن را در پی خواهد داشت.

 

بیماران این خستگی را چطور توصیف کرده اند:

- احساس خستگی به طور مداوم همراه شماست و هیچ نیرویی در بدن خود حس نمی کنید.

- تمایل به خوابیدن، بیشتر و بیشتر می شود. به محض اینکه از محل کار به خانه می رسید، اولین چیزی که احساس می کنید، نیاز شدید به خواب است.

- حتی اگر هیچ کاری انجام ندهید، همیشه احساس خستگی می کنید؛ درست مانند اوقاتی که کار زیادی انجام داده و خستگی امان شما را بریده است.

 

 

 

4- لکه‌ها، جوش های پوستی و خارش پوست

کار کلیه، حذف مواد زائد از خون است. اگر کلیه ها کم کار شده یا از کار بیفتند، این مواد زائد وارد خون می شوند که می تواند بثورات پوستی و حس خارش شدید را ایجاد کند.

 

تجربه بیمارانی که این وضعیت را درک کرده اند:

- این وضعیت، یک خارش عادی در بخشی از پوست نیست. احساس می کنید تمام بخش های سطحی و زیرین پوست، می خارند.

‌- برای رفع خارش، ممکن است حتی از بُرس نیز استفاده کنید و به سبب خاراندن بسیار، به پوست خود صدمه بزنید.

 

 

 

5- حس کردن طعم آهن در دهان و یا نفسی آغشته به بوی آمونیاک

تجمع اوره و سایر مواد زائد در بدن، باعث می شود که طعم مواد غذایی را متفاوت حس کنید. ممکن است این مساله حتی علاقه شما را به خوردن گوشت و سایر مواد غذایی کم کند و وزن تان به شدت کاهش یابد.

 

تجربه بیمارانی که این وضعیت را درک کرده اند:

- احساس می کنید که مشغول لیسیدن یک تکه آهن کثیف هستید.

- هر چقدر هم اشتها داشته باشید، علاقه ای به غذا خوردن ندارید.

‌- قبل از اینکه دیالیز کنم به همین خاطر نزدیک به پنج کیلو وزن از دست دادم.

 

 

 

6– تهوع و استفراغ

مواد زائدی که به خاطر کم کاری یا نارسایی کلیوی در بدن انباشته شده است منجر به بروز حالت تهوع واستفراغ می شود.

 

تجربیات بیماران در این باره:

- علاوه بر خارش شدید، حالت تهوع امان تان را می بُرد. تقریباً تمام مدت بالا می آورید و نمی توانید هیچ چیزی را در معده تان نگه دارید.

- حالت تهوع نمی گذارد شما چیزی بخورید. من حتی قرص های فشار خونم را هم نمی توانستم بخورم.

 

 

 

7- تنگی نفس

تنگی نفس به دو دلیل به مشکلات کلیوی مربوط می شود: اول اینکه تجمع مایعات اضافی در بدن منجر به کاهش عملکرد ریه ها می شود. عامل دوم کاهش میزان اکسیژن در خون است که علاوه بر سایر سلول های بدن، سلول های بافت ریه را نیز با مشکل مواجه می کند.

 

تجربیات بیماران در این باره:

- وقتی تنگی نفس به سراغتان بیاید، وضعیت بسیار بد می شود. به این دلیل که هر لحظه ممکن است دچار تنگی نفس شوید و به زمین بخورید و آسیب ببینید، ترجیح خواهید داد بیشتر بنشینید و کمتر حرکت کنید.

‌- خوابیدن مشکل می شود. تنگی نفسی که به سراغتان می آید احساس غرق شدن را به شما القا می کند و به سختی می توانید نفس بکشید.

- اگر بخواهید مسیر طولانی راه بروید یا از چند پله بالا بروید، احتمالاً دچار مشکل خواهید شد و به شدت خسته و بیحال می شوید.

 

 

 

8– احساس سرما

کم خونی ناشی از نارسایی کلیوی باعث افزایش احساس سرما در شما می شود. ممکن است حتی در یک اتاق گرم هم سردتان شود.

 

تجربیات بیماران در این باره:

- گاهی به حد لرز سردتان می شود.

- احساس سرمای زیاد در هر شرایطی ممکن است پیش آید. حتی زمانی که هوا بسیار بسیار گرم است، سرما برایتان غیر قابل تحمل خواهد بود.

 

 

 

9- سرگیجه و عدم تمرکز

کم خونی و کاهش میزان اکسیژن در خون به علت نارسایی کلیه، باعث می شود که مغز شما هم به اندازه کافی اکسیژن دریافت نکند. این مساله منجر به سرگیجه، توهم و بروز مشکل در سیستم حافظه و تمرکز می شود.

 

تجربیات بیماران در این باره:

- شاید به یاد بیاورید که هفته گذشته چیزی را به همسرتان یادآوری کرده اید، اما نمی دانید در مورد چه چیزی حرف زده اید. حتی گاهی این وضعیت برای دو روز قبل هم پیش می آید. همچنین تمرکز خود را برای کارهایی مانند حل جدول و مطالعه از دست می دهید.

- همیشه احساس خستگی و گیجی می کنید.

- اگر دوست داشته باشید در کارها مشارکت کنید، ممکن است به صورت ناگهانی دچار سرگیجه شوید. شاید تصور کنید این مساله به خاطر کاهش میزان قند خون است، اما مشکل جای دیگری‌ است.

 

 

 

10- درد پهلو و پاها

برخی از افراد مبتلا به مشکلات کلیوی ممکن است درد شدیدی را در پشت، پهلوها و یا پاهای خود احساس کنند. نارسایی پلی‌کیستیک کلیه، باعث ورم و درد شدید خواهد شد.

 

تجربیات بیماران در این باره:

- اگر دردهایی در پهلوها یا پاهای خود حس می کنید، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. شاید علت آنها آغاز بروز بیماری های کلیوی باشد.

- در تمام ساعات شب و روز، احساس درد در پشت، پهلو یا پاها امان تان را می بُرد؛ حتی نمی توانید از جایتان حرکت کنید.

 

 

به یاد داشته باشید، برای آگاهی از جزئیات بروز هر نشانه، باید به پزشک مراجعه کنید. در اغلب موارد، آزمایش خون و ادرار نیز توسط پزشک برایتان تجویز می شود.

 

 

گروهی از داروها هستند که وظیفهٔ اصلی شان در بدن کاهش پایدار اسید معدهاست. آنها قوی‌ترین گروه در میان داروهای متشابه هستند. کشف

این گونه از داروها در اوایل سال ۱۹۷۰ میلادی و با کشف وجود پروتئین‌های غشائی حامل پروتون در دیوارهٔ معده و تاثیر آنها بر ترشح اسید در معده حاصل شد. پی پی آی‌ها گروه قدیمی از داروهای مشابه اما با عملکرد گوناگون به نام ضد اچ ۲ها با تاثیر کمتر را جایگزین کردند. این دسته از داروها یکی از پرفروش ترین داروها در جهان اند و در کل موثر دانسته می‌شوند.

امپرازول- پنتاپرازول- اس امپرازول- از این دست داروها هستند.

امپرازول (به انگلیسی: Omeperazole)

 

نامهای تجارتی : Losec - Lorsec -Exiprazol - Merazole - Omezole - Pilozec

 

امپرازول یک بلوک کننده پمپ پروتون بوده واز طریق مهار سیستم آنزیمی H+/K+/ATPase در سطح ترشحی سلول پاریتال معده، باعث مهار ترشح اسید معده می‌شود.نکته از فارماکولوژی کاتزونگ : امپرازول سردسته مهار کننده‌های پمپ پروتون می‌باشد که به صورت برگشت ناپذیر عملکرد پمپ H+/K+/ATPase را، مهار می‌کند.نکته دیگر : اثر امپرازول ظرف یک ساعت شروع می‌شود و ظرف دو ساعت به اوج اثر خود می‌رسد و مدت اثر آن تا9۷ ساعت خواهد بود.

تداخلات دارویی

عوارض جانبی

 

 

 

پنج شنبه 10 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 19:11 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

فلفل سیاه بومی کشور هند است، این گیاه در حفظ سلامت نقش مهمی دارد. در یونان باستان از فلفل نه تنها به عنوان ادویه بلکه به عنوان پول و هدیه استفاده می شد.
در قرون وسطی، سرمایه یک فرد براساس مقدار فلفل سیاه ذخیره شده وی سنجیده می شد. فلفل سیاه علاوه بر طعم دادن به غذا، طعم کهنگی غذا را نیز می گیرد.
برای رفع تب و لرز جوشانده آب و دانه فلفل سیاه مصرف کنید.
فلفل با افزایش دادن ترشح اسید هیدروکلریک در معده به هضم غذا کمک می کند.
به گزارش «ehow» ادرارآور و مصرف آن باعث تعریق می شود.
با شکستن سلول های چربی، باعث کاهش وزن می شود.
پیسی را درمان می کند. پیپرین موجود در فلفل به تولید رنگ دانه های پوست کمک می کند.
سرماخوردگی، سرفه، سینوزیت و گرفتگی بینی را تسکین می دهد.
خاصیت ضد باکتریایی آن با عفونت ها و گزیدگی حشرات مقابله می کند.
رگ های خونی را تمیز نگه می دارد.
آنتی اکسیدان مفید به حساب می آید و مانع از آسیب رادیکال های آزاد می شود و در نتیجه از سرطان، بیماری های قلبی عروقی و ناراحتی کبد پیشگیری می کند.
در تسکین درد و معالجه پوسیدگی دندان موثر است.
در صورت بریدگی، کمی فلفل سیاه روی آن بپاشید تا خون ریزی بند بیاید. علاوه بر این فلفل سیاه دارای خاصیت ضدباکتریایی است و با از بین بردن میکروب ها درد را التیام می بخشد.
جوشانده تهیه شده با آب و فلفل سیاه برای رفع یبوست مفید است.

 

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان داروسازان و آدرس aminataie.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان