داروسازان
مطالعات جدید پزشکی
چهار شنبه 18 تير 1393برچسب:, :: 14:23 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

پزشکان هشدار دادند اضافه وزن و چاقی در افراد بزرگسال می‌تواند 14 سال از عمر آنان بکاهد.

 نتایج این مطالعه که از بازبینی اطلاعات جمع آوری شده از 20 مطالعه در آمریکا، سوئد و استرالیا به دست آمده حاکی از آن است که اضافه وزن و چاقی احتمال ابتلا به سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و بیماری های کبدی و کلیوی را افزایش داده و موجب می شود طول عمر فرد کاهش یابد.

«کاری کیتاهارا»، متخصص ارشد این مطالعه از موسسه ملی سرطان آمریکا گفت: در حالی که در گذشته نه چندان دور چاقی مفرط امری نسبتا غیرمعمول اما اکنون آمار مبتلایان به این نوع از چاقی که به شدت نیز بیماری زا است هر روز بیش از قبل رو به افزایش است. به طور مثال در آمریکا شش درصد افراد بزرگسال در گروه مبتلایان به چاقی مفرط قرار می گیرند.

پزشکان دریافتند به طور کلی خطر مرگ زودرس ناشی از فاکتورهای خطرزا برای سلامتی با افزایش شاخص توده بدنی رو به افزایش است. همچنین به طور متوسط طول عمر شرکت کنندگان در این مطالعات با شاخص توده بدنی 40 تا 44 حدود 6.5 سال و افرادی با شاخص توده بدنی 55 تا 59 حدود 13.7 سال کاهش یافته است.

پزشکان تاکید کردند نتایج این مطالعه نشان دهنده ضرورت ارائه و بکارگیری شیوه های موثرتر برای مقابله با رشد فزاینده چاقی مفرط در بین مردم و جوامع مختلف است.(ایسنا)

سوره بقره آیه 183 { يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلىَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون‏ } 

 { اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد روزه بر شما واجب شده همانطور كه بر اقوام قبل از شما واجب شده بود و اين دستور براى آن است كه پاك و پرهيزكار شويد }

 

 

بر طبق دستورات دینی، در ماه مبارک رمضان با روزه داری و پرهیز از خوردن آب و غذا در ساعاتی از روز، دستگاه گوارش از نظر فیزیولوژیک عملکرد خود را تغییر داده و بدن باید خود را با شرایط فعلی مطابقت بدهد.
یک فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد در این خصوص گفت: تغییر شرایط فیزیولوژیک و لزوم تطابق بدن با شرایط جدید، می تواند منجر به تنظیم مجدد فلورنرمال روده شود یعنی میکروب هایی که به صورت همزیست در بدن انسان وجود دارند به تولید انرژی و جذب مواد مغذی در بدن کمک می کنند. 
 این تنظیم مجدد می تواند همراه با آرامش روحی و معنوی بدن، منجر به برطرف شدن بسیاری از اختلالات عملکردی دستگاه گوارش از جمله بیماری های روده تحریک پذیر شده و بسیاری از مشکلات فرد را که شامل نفخ های شکمی و دردهای پراکنده شکمی است را برطرف کند.
 بیماری های شایعی از جمله سندرم کبد چرب به عنوان قاتل خاموش جوامع بشری اظهار داشت: این وضعیت خطر مرگ و میر و عوارض قلبی را به دنبال دارد و به مرور زمان می تواند باعث نارسایی کبد شود.
 روزه داری و کاهش مصرف غذاهای روزانه اگر به صورت مناسب این ایام و طبق ضوابط علمی تغذیه در ماه مبارک رمضان انجام شود می تواند به درمان کبد چرب کمک کند.
 افراد مبتلا به بیماری های گوارشی را به سه گروه تقسیم کرد: گروه اول که روزه داری می تواند تبدیل به بخشی از درمان آن ها شود از جمله افراد مبتلا به بیماری کبد چرب، بیماری های روده تحریک پذیر و یا رفلاکس است.
 گروه دوم افراد مبتلا به بیماری های گوارشی و کبدی هستند که روزه داری تاثیری در روند بیماری آن ها نداشته و هیچ منعی برای روزه داری ندارند، مانند افراد دارای هپاتیت مزمن کنترل شده و نهفته که فقط ممکن است ساعات برخی از داروهای آن ها تغییر کند.
 گروه سوم بیمارانی هستند که باید سروقت داروهای خود را مصرف کنند و هرگونه تغییر در افت آب و املاح می تواند منجر به تشدید بیماری آن ها شود.
این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد اضافه کرد: افراد دارای التهاب شدید روده، سیروز یا نارسایی کبدی و یا دارای زخم های گوارشی فعال از جمله این بیماران هستند که مجاز به روزه گرفتن نیستند.
وی با اشاره به این که رعایت یک سری اصول تغذیه ای و آداب رفتاری برای حفظ سلامت بدن و دستگاه گوارش در طول ماه مبارک رمضان ضروری است گفت: وعده غذای سحری باید یک غذای ساده باشد و از غذاهای شور، تند و چرب استفاده نشود.
فرد روزه دار باید فعالیت های غیر ضروری خود را در طول ساعات روز بویژه در فصل تابستان کاهش دهد و از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم پرهیز کرده تا دچار کم آبی نشود. 
: بعد از اذان مغرب و در هنگام افطار نیز بهتر است، ابتدا مقداری نوشیدنی های سبک و مایعات همراه با قندهای ساده مصرف شود و بعد از گذشت نیم تا سه ربع ساعت بعد از فروکش کردن عطش بدن، مواد غذایی وعده افطار میل شود.
برای پرهیز از بروز عارضه رفلاکس(برگشت اسید معده) بعد از افطار، بهتر است، افراد بلافاصله از خوابیدن و دراز کشیدن امتناع کنند.
 چنانچه این نکات ساده به نحو صحیح رعایت شود دوران روزه داری می تواند کمک بزرگی به سلامت دستگاه گوارش و کبد نموده و مشابه یک دوره بازسازی و ریکاوری برای دستگاه گوارش باشد.

 

 

جمعه 13 تير 1393برچسب:, :: 11:10 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

 

یک متخصص قلب و عروق با تاکید براینکه روزه گیری برای افراد سالم فواید بسیاری دارد، گفت: روزه گیری باعث کاهش فاکتورهای التهابی مضر برای سیستم بدن و سرطان زا می شود.

 طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده روزه داری دارای تاثیرات مثبت زیادی برای افراد سالم است، گفت: یکی از فواید روزه داری کاهش وزن است که همراه با کاهش فشار خون، عامل کمک کننده در کاهش خطرات قلبی و عروقی است.

روزه داری را برای کاهش چربی های LDL و تری گلیسیرید مفید است.  افراد سیگاری در ماه رمضان با عدم استفاده سیگار می توانند از مضرات آن دور بمانند و همچنین آرامشی که بیماران در ماه رمضان با توجه به معنویات به دست می آورند منجر به کاهش استرس، سلامت بدن و قلب وعروق می شود.

ا در صورتی که امکان مصرف دارو هنگام افطار و سحر، بدون تاثیر منفی در فشار خون برای این بیماران فراهم باشد، می توانند روزه بگیرند.

 روزه داری منجر به کنترل فشار خون این افراد نیز می شود اما بیمارانی که فشار خون بالا دارند و در طول روز سه نوبت دارو با دوز بالا مصرف می کنند، نمی توانند روزه بگیرند.

 امکان روزه گیری برای بیماران دچار تنگی عروق کرونر که در شرایط حاد هستند وجود ندارد اما بیمارانی که مدتی از زمان عمل آنها گذشته باشد و با مصرف دارو علائم بیماری آنها تحت کنترل و درمان شده باشد، می توانند روزه بگیرند.

روزه داری برای بیماران دارای نارسایی قلبی خفیف و کنترل شده منعی ندارد، اما در صورت پیشرفته بودن نارسایی قلبی روزه گیری باعث تشدید بیماری می شود زیرا بیماران باید در طول روز دارو مصرف کنند تا تعادل مایعات بدن آنها مختل نشود.

این متخصص قلب و عروق در خصوص افرادی که عمل قلب باز و یا استنت گذاری انجام داده اند، گفت: این بیماران در ماه های اولیه نمی توانند روزه بگیرند اما در صورتی که علائم حیاتی آنها به وضعیت پایدار برسد با نظر پزشک می توانند روزه بگیرند.

 بیماران و تمامی افراد باید از مصرف غذاهای چرب، پر کالری و شور اجتناب کنند و مصرف مواد فیبر دار، سبزیجات، میوه، آب و مایعات از زمان افطار تا سحری را فراموش نکنند و همچنین بیماران به خصوص بیماران قلبی از فعالیت های بی مورد که باعث تعریق بدن می شود اجتناب کنند.

 

 

 

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان داروسازان و آدرس aminataie.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان